Ansökan om utbetalning

Ansökan om utbetalning skall göras skriftligt på en för ändamålet fastställd blankett. Till ansökan bifogas de bokföringsdokument och utredningar som är nödvändiga med tanke på förutsättningarna för betalning av stödet.

En förutsättning för utbetalningen av stödet är att stödtagaren har iakttagit de villkor som ingår i stödbeslutet. Därtill krävs bevis för att utgiften är faktisk, slutlig och verifierbar. Dessutom bör man kunna uppvisa en utredning över att kostnaderna avser den åtgärd som stöds. Alla kostnader bör vara betalda av stödtagaren.

Revisionsberättelse

Till ansökan bör bifogas den senaste revisionsberättelsen (i fleråriga projekt årligen, i kortvariga projekt som pågår under 18 månader, i samband med ansökan om slutbetalning för projektet).

Bokföringshandlingar

Som bilaga bör man alltid kunna uppvisa ett utdrag ur dagbok där utgifter och intäkter som hänför sig till ansökan från den tidsperiod som utbetalningsansökan gäller med bokförarens underskrift bekräftad.

Kvitton / verifikat

Verifikaten skall vara utställda på stödtagaren. Som bilaga till verifikatkopiorna bör finnas följesedlar och övriga nödvändiga dokument. Bankkontoutdrag, specificerat kassakvitto från affären och övriga tillförlitliga utredningar godkänns som betalningsverifikat. Ifall det är fråga om ett kontantkvitto bör stödtagaren kunna påvisa inkomstkällan då kostnaden överstiger tio euro.

På räkningen eller verifikatet bör man skriva eller stämpla "projektnummer" (från ELY-Centralens beslut) och ur verifikatet bör detaljerat framgå vilken anskaffning som gjorts.

För projektets eventuella intäkter (försäljningsintäkter, ersättningar eller andra motsvarande intäkter) bör det finnas en utredning som bilaga samt kopia på intäkts- och betalningskvitto som förts in i bokföringen.

Finansiering

Stödtagaren bör kunna uppvisa en utredning över hur privat och övriga offentlig finansiering har förverkligats i enlighet med beslutet om projektfinansiering. Ifall deltagaravgifter och talkoarbete är en del av den privata finansieringen bör det finnas en separat redovisning över detta.

Utredning över prisnivå

I samband med ansökan om utbetalning bör det finnas en utredning över kostnadernas skälighet; konkurrensutsättning, utredning över prisnivån.

Lönekostnader och arvoden

Vid utredning av lönekostnaderna bör följande bifogas

  1. en kopia över arbetsavtal eller annan utredning där lönen och grunden för lönen framgår
  2. en timredovisning 
  3. en utredning av grunderna för och betalningen av lagstadgade sidokostnader och semesterpenningar
  4. platsannonsen för en arbetstagare som anställts för längre tid än ett år, om det inte gäller avlöning av en arbetstagare som vid den tidpunkt då ansökan om stöd gjordes inte var ordinarie tjänsteinnehavare eller anställda i arbetsförhållande som gäller tills vidare hos sökanden

Då det är fråga om arvoden bör en kopia av avtalet uppvisas där det framgår på vilka grunder arvode betalats.

Resekostnader

En reseräkning över resekostnader bör bifogas.I fråga om utrikesresor och studieresor bifogas dessutom också ett reseprogram och en reserapport.

Möteskostnader

Som bilaga till utbetalningsansökan skall framläggas grunderna för mötesarvoden samt en kopia av mötets föredragningslista samt deltagarförteckning.

Naturprestationer

Det skall finnas en utredning av talkoarbete , arbetsprestationens innehåll, tidpunkt och värde samt en förteckning över de som utfört arbetet och deras födelseår.

En redogörelse över eget virke  eller jord bör finnas som bilaga till ansökan om utbetalning.

Delade kostnader

Ifall en kostnad i utbetalningsansökan inte enbart hänför sig till projektet/åtgärden, bör en fördelningsgrund finnas som bilaga till ansökan .

Publikationer och informations- och övrigt material

I fråga om kostnader för publikationer, annons- och informationsmaterial bör följande finnas som bilaga till utbetalningsansökan;

  1. en kopia eller motsvarande på ifrågavarande annonsering, reklamblad, broschyr eller annat material
  2. utskrift på www-sidor som stöds, åtminstone för hemsidans del
  3. senast vid ansökan om slutbetalning bör ett exemplar av publikationen, det audiovisuella materialet eller annat motsvarande finnas bifogat

Byggande

Till en ansökan om utbetalning för byggande fogas kopior av protokollen över de syneförrättningar som förutsatts i beslutet om bygglov. Kvitton över planeringskostnader skall bifogas till den första utbetalningsansökan som följer på beslutet om beviljande.

Maskiner och anordningar

För maskiner och anordningar som skaffats som begagnade bör ett expertutlåtande uppvisas eller annan utredning över maskinens eller apparatens gängse värde, återstående användningstid samt tekniska egenskaper.

Förvärv av byggnad

Vid förvärv av en byggnad på arrendemark, bör man i samband med den första utbetalningsansökan bifoga en kopia av arrendeavtal och inskrivning av tidsbunden arrenderätt.

Utbildning

I fråga om åtgärder och projekt som gäller utbildning skall som bilaga till utbetalningsansökan fogas

  1. en kopia över deltagarförteckningen vid utbildningstillfället (deltagarens namn, organisation eller hemkommun och underskrift)
  2. en kopia över utbildningstillfällets program

Ansökningstid för utbetalning

Utbetalning av stöd skall sökas senast inom fyra månader från det att fristen för genomförande av åtgärden har löpt ut.

Allmännyttiga investeringsstöd som beviljats för anskaffning av maskin eller anläggning eller immateriell rättigheter betalas i högst två rater.  Stöd som beviljats för byggande, utvidgning eller grundrenovering av byggnad utbetalas i högst sex rater. Den sista raten skall vara minst 20% av det beviljade stödbeloppet.

Startstöd för företag betalas ut årligen i högst två rater med undantag för den semesterpenning som betalas efter den slutliga betalningen. OBS! I fråga om semesterpenningen skall utbetalning av den sista raten av startstöd sökas inom en månad från det att semesterpenningen senast skall betalas på basis av anställningen i fråga.

Företagsstöd för anskaffning av fastigheter, maskiner eller anordningar eller förvärv av immateriella tillgångar eller andra anläggningstillgångar betalas i högts två rater.

Investeringsstöd (företag) för uppförande, utvidgning eller grundlig reparation av en byggnad betalas i högst fyra rater. Den sista raten utgör minst 20 procent av stödbeloppet.

Utbetalning av den sista stödposten för investeringar eller andra åtgärder ska sökas senast inom fyra månader från det att fristen för genomförande av åtgärden har löpt ut.

Stödbelopp som betalas

Som stöd betalas högst den andel av de godtagbara kostnaderna enligt utbetalningsansökan som motsvarar stödnivån och beloppet av det beviljade stöd.

Om utbetalningsansökan eller bokföringen innefattar icke-stödgiltiga kostnader avdras dessa från de stödgiltiga kostnaderna. Om mer än 3% icke-stödgiltiga kostnader har inkluderats, dras en andel som motsvarar beloppet av de icke-stödgiltiga kostnaderna av från de stödberättigande kostnaderna. Du skall vara noggrann då du gör kostnadskalkylen och beakta alla kostnader som projektets åtgärder medför!

Rapportering

För projekt som pågår under ett år skall en slutraport över verksamhenten uppgöras i samband med den sista utbetalningsansökan. I slutrapporter för allmännyttiga investeringsprojekt skall ingå en redogörelse för hur byggprojektet har förverkligats.

I slutrapporten granskas hur projektet framskridit/förverkligats i förhållande till den godkända planen.

I fleråriga projekt skall en årsrapport uppgöras förutom slutrapporten. I årsrapporten granskas hur projektet framskridit/förverkligats under det gångna året. Rapporten som berör föregående år skall lämnas in till aktionsgruppen inom mars månad följande år.

Ifall årsrapporten eller slutrapporten inte görs i samband med betalningsansökan, bör man i samband med betalningsansökan lämna in en rapport som granskar åtgärder, resurser, kostnader och finansiering i förhållande till den godkända planen.

Uppföljningsuppgifter eller indikatorblanketter

Uppföljningsuppgifter eller indikatorblanketten skall lämnas in i samband med slutrapportsblanketten eller årsrapporter. I företagsstöd där den offentliga stöddelen är över 5000 euro, skall indikatorblanketten därutöver lämnas in 2 år efter att den sista raten har utbetalats.

(Obs! Regler och förordningar kan ändras under programperioden!)

 

 
 
Pomoväst rf
Formansallén 2
10600 Ekenäs

Tel. 019-241 3921
Fax. 019-241 3921
 
 
Kontoret är öppet må-fre kl 9-15.Övriga tider enligt överenskommelse.
Post kan lämnas i postlådan som finns vid B-ingången.